Flygande veteraner

Jag blev fast på Bromma flygplats i tolv timmar veckan före jul.

På grund av ovädret, fick vi höra. Det var ett hederligt gammalt snöfall, hävdar jag.  Alla norrlänningar som i likhet med mig skulle uppåt i landet skrattade i kör när flygplatsen stängdes helt och hållet medan man plogade landningsbanan. Så löjligt! Skratten tystnade efter några timmars väntan…

Vad gör man när man checkat in bagaget, fikat, hämtat ut bagaget igen när flyget blev försenat, ätit, checkat in bagaget igen när det fanns chans att komma med ett senare plan, väntat och sniffat på skamlöst dyra parfymer i shoppen, läst tidningar och böcker och allt som går att läsa och till slut tappar hoppet om att komma i väg över huvud taget?

Foto: Föreningen Flygande veteraner

Då går man till Flygande veteraners butik och fördriver tiden. Där hittade jag en knastertorr julklapp till mig själv – Flygteknisk ordbok. Jag tvekar aldrig att slå till när jag hittar specialordböcker.

En smula roligare är butikens hylla med Biggles-böcker. Så fina att man vill ha dem bara därför. Kanske blir det några Biggles på tillbakaresan till Bromma.

Jag småpratade med damen i kassan medan jag klämde på Amelia Earhart-inspirerade mössor och flygplansmodeller med lilleputtsmå detaljer. Det visade sig att damen bakom den gammaldags kassaapparaten var nära vän till Herta Müllers svenska översättare Karin Löfdahl. Hon var så stolt över sin vän och pratade ivrigt på om hur viktig hon var för att alla som kan svenska, men inte tyska,  tack vare Löfdahls översättningar kan läsa Müller.

Här finns en kort intervju från 2005 med bibliotekarien och översättaren Karin Löfdahl. Och här finns en till intervju från oktober i år, efter att Müller tilldelats nobelpriset i litteratur.

Löfdahl säger bland annat följande om Müllers språk: …hos Herta Müller ska det sticka fram saker i språket som oroar och förvånar, grus i maskineriet.

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Menar du att den här butiken finns på Bromma flygplats? Jag antar att man behöver tillbringa en relativt lång tid där för att upptäcka den.

    Svara
    • O ja, den ligger direkt man kommer in till vänster. Man har oftast blicken riktad mot incheckningen när man kommer dit så den hamnar lite i skymundan.

      Svara
  1. Idiom « ÖVERSÄTTARBLOGGEN

Kommentera

