Kreativ blogger

Nu har det gått alldeles för lång tid sedan jag fick den smickrande utmärkelsen Kreativ Blogger av Paperback Lover.

Som Paperback Lover så fint förklarar här så kommer denna norska utmärkelse med ett ansvar – att skicka utmärkelsen vidare till sju bloggar(e) samt skriva sju saker om sig själv.

Så, här kommer sju bloggare som jag tycker förtjänar din uppmärksamhet! En musikblogg, en fotoblogg, en översättarblogg på engelska och en på italienska, en blogg där litteratur diskuteras, en så kallad utlandsblogg och en kunskapsblogg.

1. Strosa nedför La Cienega och du snappar garanterat upp mer än sju nya låtar/band/artister/plattor du vill lyssna in dig på pronto prontolino. Jag försöker läsa varje dag, men Daniel lyckas oftast lägga upp fler tips och texter än jag hinner med att läsa på betald arbetstid.

2. Malin ser… Jag blir så glad när jag tittar på Malins vackra landskap och fotodokumenterade påhitt. Speciellt som bilderna ofta är tagna i mina hemtrakter i Västerbotten. Läser man mellan raderna – mellan fotona – blir det fina berättelser. Malin är en väldigt kreativ blogger.

3. B.J. på Brave New Words. Här finns det mesta att läsa om översättning. B.J. är en amerikanska med inriktning på översättning av barnlitteratur som har bott i Sverige men numera är bosatt i England. Jag som själv är översättare hittar alltid intressant läsning här – inspirationen och vetgirigheten växer för varje blogginlägg.

4. Licia på Terminologia etc. Det här är en god anledning till att lära sig italienska eller kanske damma av skolitalienskan. Licia är något av en expert på Microsoftterminologi – alltid underhållande, aldrig banal.

5.  Salongen. Om litteratur och mycket, mycket mer. Här följer Salongens teman:

översättarintervju översättning anekdoter Auschwitz belägring biografi blogg bokmässan i Göteborg bokmässor brev brevväxling det judiska diktsamling drama essä essäistik essäsamling Estland EU författarporträtt första världskriget Faust I flykt Forum fragmentsamling gränstrakter intervju Italien Leipzigs bokmässa litterär salong litteraturkritik litteraturtidskrift lyrik meta miniessä murens fall Nobelpris novell novellsamling prosafabler prosastycke prosastycken renässans resa roman romandebut samtal städer svenska förlag Sverige teater Trieste Ukraina unga röster Ungern vin

6. Johanna på Vardag på Sicilien. Dagboksanteckningar från Sicilien som jag inte kan låta bli att läsa. Oändligt lång länklista med Sicilientips för den som är sugen att åka dit. Och det är jag.

7. Kunskapsbloggen Humaniora. Bloggarna skriver inte alltid om sånt som intresserar mig, tror jag, tills jag läser ett inlägg, och blir intresserad.

~~~

Sju saker om mig som kanske någon finner intressanta.

  • Jag är numera fast anställd!
  • Jag har lätt pappersfobi vilket rimmar dåligt med att leva ihop med en journalist.
  • Käften är snabbare än tanken. Kan resultera i att jag fastställer det som sanning att grannen har en hummer (kräftdjur), inte en Hummer (fordon). Det senare en smula mer sannolikt.
  • Jag är släkt med Kee Marcello (Kjell Lövbom) i Europe. Vi har aldrig träffats.
  • I smyg konsulterar jag mitt drömtydarlexikon där varje uppslagsord är kopplat till ett lottonummer som man ska spela på (för att vinna, antar jag). Har dock aldrig spelat hittills. Således heller aldrig vunnit något.
  • Jag glömmer bort tiden när jag sätter mig vid symaskinen.
  • Jag samlar på lexikon (vilket legitimerar användandet av nämnda dito i punkt 5.)

Jag tackar och bockar för utmärkelsen, Paperback Lover. Puh, vilket inlägg du fick mig att skriva!

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Tack, vad glada vi blir (så här sent omsider)!

    Svara
  2. Hej! Tack sà hjàrtligt fòr din nominering. Vàrmer hjàrtat. Har dock fàtt ett antal nomineringar och samlar ihop alla och lànkar till er. Tack igen!
    Làgger in dig pà bloglovin. Intressant du skrivit om vàdret.

    Kram, JS.

    Svara
  3. BJ Epstein

     /  2010/02/21

    Tack så mycket för detta!!

    Svara
  4. Förlåt🙂
    Tack för Mad men-kvällen igår!

    Svara
    • Tack själv, trist att det blir ett Mad Men-uppehåll när vi åker bort. Såvida vi inte klämmer ett avsnitt innan utgång fredag?!

      Svara
  1. Kunskapsbloggen » Blog Archive » Smickrad kunskapsblogg

Kommentera

