Teckenspråk & dövtolkning

Å, vad jag gillar när man får fördjupa sig i ett ämne föranlett av ett översättningsuppdrag.

Jag har avslutat en översättning om tolkning för döva och hörselskadade. Kunden får översättningen och kvar sitter jag med en ny ordlista som jag tänker dela med mig delar av.

~~~

Vissa uppdrag är sådana att de resulterar i en praktisk ordlista med termer som jag har luskat ut. Ja, alltså luskat på annat sätt än att slå upp dem i lexikon.

Det kan handla om så pass nya uttryck att de ännu inte finns upptagna i lexikon, eller för specifika för att finnas med i till och med i fackordböckerna. Så var fallet med benämningarna på olika tolkmetoder för döva, hörselskadade och personer med dövblindhet.

Här kommer mina förslag på svenska och engelska termer för dessa tolkmetoder:

skrivtolkning        speech-to-text reporting
tecken som stöd    (TSS)     sign supported Swedish/English
tydligt tal        clear speech
dövblindtolkning    deafblind interpreting
visuellt teckenspråk    visual frame signing
taktilt teckenspråk    hands-on signing
distanstolkning        video remote interpreting

En bra informationskälla är RNID (The Royal National Institute for Deaf People) i Storbritannien. På deras webbplats finns även länkar till andra organisationer av intresse.

~~~

Och på tal om detta… Varför inte göra alla tv-sändningar tillgängliga för döva och personer med hörselnedsättning genom att svensktexta samtliga, inte bara vissa, program?

Källa: svt.se

Det är medieöversättare som utför svensktextning, så jag föreslår helt sonika att alla tv-kanaler svensktextar 100 % av sändningarna och på köpet sysselsätter några fler frilansöversättare.

Den första tv-kanal i Sverige som lovar att göra som Channel 4 i Storbritannien gör från januari 2011 kommer garanterat att få tummen upp från flera håll.

Här finns förresten information om SVT:s textning.

Lämna en kommentar

Kommentera

