Roberto Benigni och Roberto Innocenti

Mönster ser man först i efterhand då man försöker skapa en helhet av lösryckta saker. Jag blir glad när jag tänker på tre minnesvärda filmer som jag har textat och alltså fått en chans att ”lusläsa”. Ett mönster.

1. Johnny Stecchino (Johnny Tandpetaren) av och med Roberto Benigni.

2. Down by Law med bland andra Roberto Benigni.

3. Pinocchio av och med Roberto Benigni.

~~~

Det är inget otroligt sammanträffande att signor Benigni dyker upp i alla tre filmer då han nog kan anses vara en av Italiens mest framgångsrika filmskapare och skådespelare i dag.

De italienska filmer som visas på svensksända kanaler, och alltså textas till svenska, är mest prisbelönta s.k. kvalitetsfilmer och/eller kassasuccéer. Alltså, Benigni samt en och annan Fellini.

~~~

Varför är just dessa tre filmer minnesvärda för mig?

Den första filmen pekade ut för mig vad jag skrattar åt, för alla komedier är sannerligen inte roliga.

Johnny Stecchino är en klassisk förväxlingskomedi där den gode misstas för den onde. Benigni spelar Dante, en italiensk Papphammar, som till utseendet liknar mafioson Johnny Stecchino på pricken. Det blir trubbel där en bananstöld är ett slags klimax.

~~~

Den andra filmen fick mig att förstå att tystnader i en film kan innebära en nog så stor utmaning i fråga om undertextning. De ord som sedan sägs blir så mycket viktigare.

Om Down by Law skriver jag om i det föregående inlägget Filmtitlar i översättning #2. Roberto Benigni kan inte vara annat än Papphammar, kan tyckas. Ma mi garba!

~~~

Den tredje filmen ledde mig till den fantastiska illustratören Roberto Innocenti. Roberto Benignis film Pinocchio skulle jag inte utnämna till en mästerverk, men Roberto Innocentis illustrationer till Carlo Collodis Pinocchio däremot… Alla som vill äga denna ropar SI!

Innocenti tog emot H.C. Andersen-medaljen 2008, och därmed tillhör han ett gott sällskap av barnboksförfattare och illustratörer.

Fler illustrationer av Innocenti kan du se här och information om mannen som håller i penseln hittar du här.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

