Oexklusiva ord

Har du speciella ord och uttryck som ligger dig nära till hands och som nästan skriver sig själva? Låt dem vila ett tag och välj något mer originellt om du vill att det du skriver och säger verkligen ska nå fram.

 

Internetworld har listat de mest urvattnade orden. Det är först efter att ha sett listan som jag blir medveten om att åtminstone 7 av 10 ord väldigt ofta används i säljande texter på företaget där jag jobbar.

1. Ledande/ledare
Om alla är ledande är ingen ledande.

2. Bästa/snabbaste/största och så vidare
Om orden ovan följs av ett supernischat område förloras hela betydelsen. “Den största tillverkaren av röda stämplar med vår företagslogo på”.

3. Innovativ/Innovation
Väldigt få saker är innovativa på riktigt. Ett botemedel mot cancer är en innovation, en ny version av din produkt är det antagligen inte.

4. Revolutionerande
Tänk efter hur en revolution brukar beskrivas i historieböckerna. Det handlar ofta om stora samhällsförändringar. Kommer din lösning att skapa en revolution? Troligtvis inte.

5. Prisbelönt
Väldigt få utmärkelser skapar automatiskt goodwill, om det inte är Nobelpriset vi pratar om.

6. Disruptive (Omstörtande, mitt tillägg)
En produkt eller tjänst är väldigt sällan “disruptive” eller eruptiv på riktigt. Och den är det nästan aldrig direkt vid lansering, då det kan ta flera år att göra en eruptiv förändring på en marknad.

7. I framkant
Hänger ihop med ord som innovativ, revolutionerande och “disruptive” och används så ofta att du nästan framstår som satirisk om du använder det igen.

8. Nästa generations …
Överanvänt begrepp. Varför inte bara säga att du uppdaterat din produkt? Eller är det bara är barn som kan använda den?

9. Strategiskt partnerskap
Partnerskap mellan företag är i allmänhet en bra sak, och som ibland kan ha ett nyhetsvärde. Men det blir inte helt plötsligt en löpsedelsnyhet bara för att du lägger till strategiskt framför.

10. Synergi
Synergi står för att helheten i kombination är bättre än summan av de individuella delarna. Som när två skadedjur tar ut varandras effekter och på så sätt skapar en bättre miljö, odling eller vad det nu kan vara. Dock är betydelsen av synergieffekter när ett företag köper ett annat ganska överdrivet, och ibland blir effekten motsatt.

 

 

Ett intressant experiment i ”bundet skrivande” (constrained writing) – att producera text som följer stränga språkliga regler – skulle kunna vara att förbjuda till exempel företag som säljer datorer, mobiltelefoner eller andra teknikprylar att använda orden i listan.

Jag föreställer mig att det skulle leda till mer genomtänkta texter, men risken är att vi i stället skulle få se helt ordlösa annonsbilagor från Elgiganten.

Mer om bunden prosa och lipogram:

Doug Nufers roman Never again är ett exempel på en bok där alla ord bara förekommer en gång. Läs ett utdrag ur boken här.

Och i Mark Dunns Ella Minnow Pea: A Progressively Lipogrammatic Epistolary Fable blir fler och fler bokstäver förbjudna ju närmare man kommer bokens slut. Läs ett utdrag här.

 

Och för den som har gett upp – en floskelgenerator.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Vilken suveränt bra blogg du har. Tack för den. Kul att ses igår. Jäklar vad jag inte vågar använda några av mina uttjatade värdeord just nu …

    Må bäst

    Lina

    http://linapinaballerina.blogspot.com/2011/04/scones-och-anorexia.html

    Svara
    • Lina! Dina ordval är nog det sista du behöver bekymra dig om🙂 Fantastiskt att du damp ner just vid mitt bord i går. Din Dogville-parallell var väldigt träffande. Och jag ska genast spana in din blogg.

      Svara
      • Glad jag blir, det där var så fint sagt att jag blir alldeles rörd. Tack!

        Svara
  2. En företagstext som jag översatte idag prickade in sex av begreppen ovan!🙂

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: