Språkbloggen

Ni har väl inte missat att Svenska Dagbladet har en språkblogg?

Sedan den 12 maj kan du läsa Ylva Byrman blogga ...om språket: om rätt och fel, nytt och gammalt, normer och utmanare. Klassiska råd om språkriktighet varvas med språkspaning, kuriosa och personliga funderingar. Läs Språkbloggen här.

Det ska bli spännande att se vilken typ av forum Språkbloggen blir. Känns vid första bekantskapen som en tvilling till Nationalencyklopedins Språkfredag – som jag störtgillar!

Enligt min ringa mening kan det inte finnas för många språkbloggar.

Enligt min ringa mening kan det inte finnas för många språkbloggar.


På SvD:s webbplats finns sedan tidigare Historiebloggen där Dick Harrison just i dag skriver om Kilskriftens gåta.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. andreas.rosengren

     /  2011/11/11

    hej. tack för svaret. har nu några förslag på förlag som man kan höra av sig till ?

    Svara
  2. andreas.rosengren

     /  2011/11/10

    Ok. Tack. Mvh Andreas.

    Svara
  3. andreas.rosengren

     /  2011/11/10

    Okej. tack för svaret. Mvh ANdreas.

    Svara
  4. andreas.rosengren

     /  2011/11/09

    Hej och tack för en intressant blogg..Jag undrar om du kan tippsa mig om några förlag eller dylikt som man kan söka översättningsjobb hos. Jag har redan skrivit till harlequin, och kan tänka mig att översätta deckare, kioskdeckare..vad som helst egentligen. Vad tror du ? Finns det fler förlag som liksom harleguin annonserar om översättare ?

    Mvh Andreas.

    Svara
    • Hej Andreas, roligt att höra att du gillar Översättarbloggen.

      Tyvärr annonserar bokförlag inte ut jobb för översättare. Har aldrig sett eller hört talas om det i alla fall. Det är du som måste kontakta förlagen och visa att du kan skriva och översätta. Att Harlequin gör det har nog med deras utgivning att göra – stor och till synes ensidig. De söker för övrigt även författare nu, vilket jag uppfattar som en PR-grej.

      Svara

Kommentera

