Baksmälla

Det roligaste med att lägga golv är att man får använda något som kallas ”baksmälla”. Tvetydiga ord där betydelserna tillhör helt skilda domäner (och därför är extra roliga att felanvända) är samlarobjekt för mig.

En sorts baksmälla. Foto: Beijer.

Den enda synonymen jag kan komma på till verktyget baksmälla är dock vinkeljärn. Norstedts synonymordbok hävdar att baksmälla även är ett vardaglig uttryck för utombordsmotor, men därom vet jag inget.

Synonymer till tillståndet baksmälla finns det däremot i överflöd. Please copy me har Bakislistan med mer eller mindre kväljningsinspirerade uttryck som vininfluensa, matt i pälsen, ont i håret, lucköppning, uppförsbacke och prata med Ulrik i den stora vita telefonen.

Inte nog med det, för att få prata med Ulrik i den stora vita telefonen har du rimligtvis varit berusad.

Komplettera därför läsningen med ”…listan över ord och uttryck för att befinna sig någonstans på fylleskalan (det är som bekant viss skillnad på att vara lite salongs och att vara dyngrak, tankad och karatefull).”

Fyllelistan finns här.

Som jag önskar att jag hade dessa utmärkta synonymordlistor till hands när jag undertextade vissa amerikanska filmer och tv-program för MTV, Kanal 5 och TV3!

Har under de år jag tillbringat i Italien aldrig lyckats höra eller lära mig ett enda enkelt, direkt ord för bakfylla.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Även de enklaste och mest självklara termer kan förbrylla. Som när jag skulle kasta kanterna på ett tyg före tvätt häromdagen och sambon undrade vad det var för poäng med det om jag skulle tvätta det. (http://www.karinenglund.com/2011/09/tyget-ar-kastat/) För att inte tala om när en snickare ska tappa ett stolsben. Överhuvudtaget är jag väldigt svag för yrkes- och specialuttryck för precisa fenomen. Lärde mig nyss var det innebär att klema en spis. //beskrivarblogg.wordpress.com/2011/09/07/nyklemad/

    Kollade etymologin och det har med kleta att göra, tydligen (och clay?). En bortklemad unge är enligt tidigare generationers sätt att se ett barn som man pussar, kletar och kladdar med!

    Svara

Kommentera

