På spaning efter de namn som flytt

Ett av Översättarbloggens mest lästa inlägg är Vanligaste efternamnen.

Listan över Sveriges vanligaste efternamn är på gränsen till oföränderlig. Den mest radikala händelsen var när Jakobsson klättrade två placeringar och petade ner Olofsson till tjugonde plats i förfjol.

Listan med de vanligaste förnamnen verkar däremot vara ombytlig som aprilväder. Eller går de att förutspå vilka namn som hamnar på topplistan?

Stockholms stads utrednings- och statistikkontor (USK) har en fängslande webbplats. De bjuder på oräkneliga siffertabeller som beskriver staden där jag bor. Jag får veta hur mina grannar bor, vad de jobbar med, hur gamla de är, hur många som är inflyttade och så vidare. Det finns därtill historisk statistik, statistiska kartor och parametrar som korsbefruktas på längden och bredden.

Och mitt i sifferröran hittar jag namnspaningen Kommande namn.

Antagandet är att många namn växer i popularitet efter tre generationer.

Siffrorna säger att namnen i listan nedan är populära bland stockholmare födda 1911-1930, men har varit oerhört sällsynta sedan dess.

Spaningen är att dessa namn gör comeback 2012.

Vänta nu, jag känner redan några Stockholmsbebisar som heter Birger, Olov och Elsie…

Och här är listan över de snabbast växande namnen i Stockholm 2010 (jämfört med 2007-2009). Sorry, om ditt unika namnförslag inte känns så unikt längre.

Mer namnstatistik på SCB:s webbplats.

Läs om efternamn i Vanligaste efternamnen.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. P

     /  2011/12/15

    Hej, tänkte kolla om du har lust att lägga upp en länk till min sida om Dagens Ord. Kunde inte hitta någon e-mailadress till dig någonstans, så det fick bli en kommentar istället.

    Svara
  2. Men Anna jag blir så nyfiken och så funkar inte nån av länkarna😦

    Svara
    • Men vad snopet, så här står det på USK:s webbplats:
      ”Stockholms Stads Utrednings- och Statistikkontor AB (USK) är sålt till Sweco Eurofutures AB.”

      Jag var ute i elfte timmen när jag skrev inlägget.

      Tack för att du påtalade det, Maria. Ska se om jag lyckas hitta ersättningslänkar på Swecos webbplats.

      Svara
  1. Februari i ord « ÖVERSÄTTARBLOGGEN

Kommentera

