En digital vandring

Aaah, inspirerande läsning dyker upp vart jag än vänder mig. Läsning som lockar till mer läsning.

Först: David Bellos Is that a Fish in your Ear?

Tack för tipset, Johanna Karlsson på Bokhora. Den digitala vandringen började med ditt inlägg Översättningsspecial i SvB:s vårkatalog. Jag har tyvärr inte lagt tassarna på vårkatalogen än.

Tack vare Johanna Karlsson hittade jag stigen som tog mig till barnboksförfattaren och översättaren Katarina Kuicks blogg På väg mot Jellicoe Road om arbetet med att översätta On the Jellicoe Road av den australiensiska författaren Melina Marchetta.

Och väl hos Katarina Kuick slog jag mig ner för en vilopaus vid David Bellos rara reklamfilm om den eventuella fisken i örat.

David Bellos väckte vetgirighet. I hans bibliografi hittar jag Romain Gary: A tall story (2010).

För en dryg månad sedan slog jag ihop Med livet framför sig upprymd av språket och hela den värld som Romain Gary skapar. Eller snarare, som Émile Ajar skapar. Och jag är lika nyfiken på att få veta mer om denna tvåfaldiga Prix Goncourt-vinnare (under eget namn och som Émile Ajar) som jag är nöjd med att ha funnit David Bellos bok.

Läs mer om boken och Romain Gary/Emile Ajar här.

Att se fram emot:

Svensk Bokhandels vårkatalog 2012.

David Bellos Is that a Fish in your Ear?

David Bellos Romain Gary: A tall story.

Och följa Katarina Kuicks På väg mot Jellicoe Road.

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. MarySaintMary

     /  2012/01/05

    Fast höger och vänster är ju sepesvårt. Man skulle lika gärna kunna säga ena sidan och andra sidan. Jag vet många som bara drar till med nåt av dem (jag själv gör det ibland), sen ser man om den andra gör rätt, annars rättar man. Ex: ”Ta den vänstra!” (Personen tar den högra.) ”Nej, andra vänster!” Extra svårt är det om man sitter mitt emot varann. ”Du har nåt i vänstra mungipan” ”Nej, alltså mitt vänster”.

    Hatar för övrigt högerregeln. Jag hinner seriöst inte tänka efter vilket som är höger innan jag redan kört förbi korsningen.

    Dock att orientering efter solen hade varit ännu svårare. Speiellt i Sverige, som sagt.

    Svara
    • Tänkvärt. Jag tänker att höger/vänster är ett system som passar bra. Man orienterar sig utifrån människokroppen som har två halvor som liknar varandra (med ben, arm, öra, öga osv på vardera sida). Hade människor sett ut som bollar hade det nog fungerat annorlunda. Men det betyder inte att höger/vänster är intuitivt för alla! Speciellt inte om det är oklart vem man utgår ifrån (ditt vänster, nej mitt vänster…).

      Svara
  2. Katalogen får du gärna låna av mig om du vill, om du inte vill ha en egen. Dom kostar en dryg hunka inkl frakt.

    Svara

Kommentera

